ChristenUnie/SGP wil verbod op lachgas en stelt hierover vragen aan college

ChristenUnie/SGP wil een verbod op lachgas in Dordrecht. Het gebruik leidt tot vervuiling op straat, onvoorspelbaar gedrag en forse gezondheidsrisico’s. In diverse andere steden is een dergelijk verbod al van kracht. Hoewel lachgas niet op de lijst met verboden middelen staat, is het zeer slecht voor de gezondheid. Ook in Dordrecht wordt het gebruikt. ChristenUnie/SGP heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W. Ook wil de partij weten hoe drugscontroles zijn georganiseerd bij de vele evenementen in onze stad en of cijfers bekend zijn van aanhoudingen. Fractievoorzitter Joost Veldman: “Lachgas is verre van onschuldig, daarom roepen wij het college op om een verbod in te stellen.

De aan het college gestelde vragen:

1. Overweegt het college om, evenals in andere steden, een verbod op lachgas in te voeren cq te reguleren?
  2. Welk beeld is er van gebruik van lachgas gedurende evenementen, zoals Big Rivers, op straat en in de horeca?
  3. Kan gebruik van lachgas in horecagelegenheden aanleiding zijn tot sluiting?
  4. Hoe verhoudt gebruik in horeca zich tot goed gastheerschap?
  5. Hoe is controle op hard/softdrugs geregeld bij evenementen (zoals Big Rivers, Palm Parkies, Wantijpop, Lepeltje Lepeltje, Dancetour etc)?
  6. Zijn er cijfers over aangetroffen drugs (aantallen/type) en aanhoudingen bij dergelijke evenementen?
  7. Zijn er cijfers over drugsgerelateerde veiligheidsincidenten bij evenementen?