De binnenstad wordt vuurwerkvrij

Al jarenlang zet CU/SGP zich in voor vuurwerkvrije zones en voor de uitbreiding hiervan. Vuurwerk veroorzaakt veel overlast voor mens en dier en daarnaast ook veel milieuvervuiling. Voorheen waren de gebieden rondom ziekenhuizen, parken en scholen al aangewezen als vuurwerkvrije zone. In de commissie van vorige week heeft de burgemeester voorgesteld om ook de binnenstad vuurwerkvrij te maken. Dit omdat in de binnenstad er een grote meerderheid voor een vuurwerkverbod is, daarnaast is het brandgevaar in de binnenstad een stuk groter. Dit voorstel kon op instemming van een meerderheid van de partijen rekenen in de commissie. Daarnaast worden de vreugdevuren in de wijken afgeschaft. Als alternatief zal er een vuurwerkshow georganiseerd worden op het Groothoofd, dit wordt waarschijnlijk georganiseerd met onze buurgemeenten Papendrecht en Zwijndrecht.

Het liefst ziet de CU/SGP dat niemand meer vuurwerk afsteekt. Nu weten we dat een algeheel verbod voor nu nog niet kan, vandaar dat we het plan steunen om vuurwerkbrillen uit te delen op scholen in combinatie met een campagne over het veilig afsteken van vuurwerk. Daarbij merken we wel op dat de brillen alleen aan kinderen uitgedeeld worden aan kinderen die van plan zijn om vuurwerk af te gaan steken, om te voorkomen dat de helft van de brillen in de prullenbak belandt. Al met al juicht CU/SGP deze ontwikkeling van harte toe en we hopen dat deze trend nog even doorzet.