Registratie levenloos geboren kinderen

Meerdere keren heeft CU/SGP aandacht gevraagd voor het mogelijk maken van het inschrijven van levenloos geboren kinderen bij de Basisregistratie Personen. We zijn blij dat onlangs landelijk de mogelijkheid geregeld is om kinderen die levenloos geboren worden in te schrijven in de basisregistratie van de gemeente. Want naast het grote verdriet om een doodgeboren kindje, kwam vaak nog het verdriet dat dit kind niet ingeschreven kon worden. Alsof hij of zij nooit had bestaan. Het is bijzonder om te lezen dat op verschillende plaatsen in het land ouders hun doodgeboren kindje alsnog hebben ingeschreven, soms na jaren, en hoe veel hen dat doet. Ook in Dordt is dit sinds het begin van deze week mogelijk en ook hier maken veel mensen gebruik van deze mogelijkheid.

Onze gedachten gaan uit naar ouders die het verdriet van een levenloos geboren kindje met zich mee dragen. We hopen dat de mogelijkheid om ook deze kinderen in te schrijven, naast erkenning ook mag bijdragen aan het geven van een plek aan dit verdriet en een blijvende herinnering. Want ook hun namen zijn genoemd.