Winkeliers verplicht open op zondag?

Zoals bekend ontstond er vorig jaar maart opschudding, onrust en rumoer over mogelijke boetes voor winkeliers in winkelcentrum Sterrenburg als ze niet meededen aan de openstelling op zondag. De fractie ChristenUnie/SGP heeft samen met het CDA hier een stevig punt van gemaakt in het debat. Uiteindelijk zijn de boetes tot op heden niet opgelegd door de eigenaar van het winkelcentrum. Echter wordt door de eigenaar aangegeven dat na de verbouwing van het winkelcentrum dit punt opnieuw aan de orde gaat komen. Deze verbouwing lijkt nu echt binnen afzienbare termijn te gaan starten.

Deze discussie speelt overigens in heel Nederland. Vooral de ontwikkelingen in het Groningse winkelcentrum ‘Paddepoel’ haalde het landelijke nieuws. De Dordtse CU/SGP-fractie is er dan ook zeer blij mee dat CDA-staatssecretaris mevrouw Keijzer met een wetsvoorstel gaat komen waarin zij uitsluit dat op basis van lopende huurcontracten winkeliers niet verplicht kunnen worden tegen hun zin open te gaan op zondag. Een eerste debat hierover heeft begin februari jl. in de Tweede Kamer plaatsgevonden. Als CU/SGP willen we nog een stap verder als wat de staatssecretaris nu voorstelt. Wij hebben er dan ook bij onze landelijke fracties op aangedrongen dat indien een huurcontract verlengd moet worden, er ook geen sprake van verplichte openstelling kan zijn. De CU/SGP zal dit dossier ook in de komende nieuwe raadsperiode nauwlettend volgen! En heeft daarmee een open oog voor die lokale ondernemers welke om principiële, sociale of economische reden hun winkel op zondag niet willen openstellen.