Vieren en herdenken

Joost Veldman.JPG
Door Joost Veldman op 13 november 2021 om 09:33

Vieren en herdenken

De achterliggende jaren is er veel aandacht geweest voor de rijke historie van Dordrecht. Zo vierden we de herdenking van 400 jaar Dordtse Synode 1618-1619, 800 jaar stadsrechten, 600 jaar St. Elisabethsvloed en volgend jaar 450 jaar vrije Statenvergadering. De verjaardag van de stad krijgt extra aandacht met de tentoonstelling ‘In het licht van Cuyp’ waarmee het Dordrechts Museum aandacht besteedt aan de kunstschilder Aelbert Cuyp. Met die mijlpalen en de viering ervan staat Dordrecht goed op de kaart. Goed voor onze inwoners en ondernemers, want Dordrecht is het bezoeken meer dan waard.

De fractie ChristenUnie/SGP vindt het belangrijk de rijke historie van onze stad te vieren en te herdenken. Onze geschiedenis bepaalt mede wat Dordrecht nu is en wie wij zijn. Het bepaalt hoe we denken, wat we vinden en wat we doen. Het schept als het ware een stadsidentiteit: dit is Dordrecht. Ze gaan over de hoogtepunten en dieptepunten van de stad. Over hoe mensen dat beleefden, er mee omgingen en waar onze voorouders troost uit putten. Die gebeurtenissen verbinden ons met de generaties voor ons en scheppen een band en verantwoordelijkheid met generaties die komen. Daarom is het belangrijk dat er herkenbare punten in de stad zijn die herinneren aan die gebeurtenissen én dat daaraan nieuwe worden toegevoegd. Een recent voorbeeld is het COVID-monument bij het stadhuis dat er mede op ons verzoek kwam. Zo blijven we stilstaan bij de heftige gevolgen van de pandemie. Een ander voorbeeld zijn de twee klokken die worden toegevoegd aan de vieringtoren van de Grote Kerk, ze maken het kerkgebouw compleet en de viering van 800 jaar stad tot een feest. We hebben de oudste stad van Holland en misschien ook wel de mooiste. Iets om dankbaar voor te zijn.