Op bezoek bij Samen Dordt

Heidi van der Welle crop.jpg
Door Heidi van der Welle op 16 november 2022 om 10:27

Op bezoek bij Samen Dordt

Op dinsdag 15 november hebben we als fractie een werkbezoek gebracht aan stichting Samen Dordt. Het bezoek vond plaats bij een van de vindplaatsen van Dordrecht: het Diakonaal Aandachtscentrum. Deze plek aan de Singel is er voor mensen met een klein sociaal netwerk, waar ze terecht kunnen voor een kopje koffie of thee, gezelligheid of een goed gesprek. Ook tijdens het werkbezoek was het centrum druk bezocht en hing er een gezellige sfeer. Na een warme ontvangst en kennismaking met diverse medewerkers en vrijwilligers van Samen Dordt, zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Samen Dordt is een stichting die ontstaan is vanuit Licht voor Dordt. Licht voor Dordt heeft in de coronatijd mooie projecten opgezet om de eenzaamheid te bestrijden en sociale samenhang te verbeteren.

Samen Dordt is een koepelorganisatie die initiatieven voor praktische hulp aan elkaar verbindt en coördineert. De initiatieven variëren van het uitdelen van boodschappen (Broodnodig) en bieden van tijdelijke woonruimte (de Rustplek) tot een mobiele ontmoetingsplek voor jongeren (Jong Dordt).

Specifiek is het nieuwste initiatief “Warme ontmoetingsplekken” toegelicht. In iedere wijk komt er deze winter een plek waar mensen warm kunnen zitten als ze thuis de verwarming niet aan durven zetten uit angst voor hoge prijzen. Of juist als ze willen besparen vanuit duurzaamheidsoverwegingen. Iedere wijk heeft een buurthuis, kerk of andere ruimte die 7 dagen in de week geopend zal zijn. Hiervoor zijn uiteraard ook veel vrijwilligers nodig. Heb je interesse of wil je meer weten? Neem dan contact op via dordthelpt@samendordt.nl.

We zijn als fractie onder de indruk van de diversiteit aan initiatieven van Samen Dordt en de gedrevenheid en inzet van vrijwilligers om zich in te zetten voor kwetsbare stadsgenoten.

Wil jij ook iets betekenen voor mensen die jouw hulp hard nodig hebben? Meld je dan nu aan voor de #hulplijnchallenge!