De waarde van werkbezoeken

Robert crop.jpg
Door Robert de Heer op 20 april 2023 om 17:46

De waarde van werkbezoeken

Werkbezoeken zijn een van de mooiste onderdelen van het werk als raadslid. Ik kan namelijk moeilijk iets vinden als ik niet weet wat er speelt in de stad. Zo was ik vanmiddag op bezoek bij Siebe, teammanager aan het Kromhout. Dit is een locatie van het Leger des Heils waar ook de nachtopvang voor dak- en thuislozen zit.

Er was de laatste tijd nogal wat te doen over het feit dat mensen de straat op worden gestuurd omdat de opvang vol zit. Alle bedden bezet. Dan zit er niks anders op dan terug te straat op. Een trieste situatie waardoor de emoties op het Kromhout zowel bij medewerkers als deelnemers hoog oplopen. Afgelopen weekend nam ik contact op met Siebe en vandaag volgde een goed gesprek met een bak koffie.

Afgelopen dinsdag stelde ik er ook tijdens het vragenhalfuur in de gemeenteraad vragen over. Er volgde ook een artikel in het AD. Deze is hier terug te lezen.

Het werkbezoek leverde zoals verwacht geen makkelijke oplossingen op. Logisch ook want het is een ingewikkeld probleem. Wel zorgt het ervoor dat de lijnen kort zijn met de mensen die de beslissingen nemen in dit soort giga complexe situaties. De medewerkers aan het Kromhout hopen van harte dat de situatie snel zal verbeteren, want het is hartverscheurend om mensen (afgelopen nacht zelfs 7 personen) de straat op te sturen terwijl ze dolgraag een dak boven hun hoofd zouden hebben. De hoop is dat het de komende tijd iets zal verbeteren omdat het door de lente iets warmer wordt. Maar niets is zeker. We gaan de situatie goed in de gaten houden. Lopen de aantallen nog verder op? Dan zullen we toch echt met een plan moeten komen.

Kortom: werkbezoeken maken indruk, zijn reuze nuttig én zorgt voor een korte lijn met de plekken in de stad where the magic happens.

Heb jij een plek, organisatie of persoon in de stad die wij als fractie écht zouden moeten spreken of beter leren kennen? Laat het ons vooral weten. Dat helpt om de juiste besluiten te nemen, niet omdat het ons politiek goed uitkomt maar omdat wij echt graag werken aan een nog mooiere stad.