Kaalslag of verbeterslag?

Leen crop.jpg
Door Leen Struijk op 7 september 2022 om 16:00

Kaalslag of verbeterslag?

Het is nog geen jaar geleden dat de gemeenteraad van Dordrecht unaniem zijn goedkeuring uitgesproken heeft over de herontwikkeling zuidelijk stationsgebied Dordrecht. Het slotakkoord van een lang traject dat liep vanaf 2015. Gedurende dat traject is er veel sprake geweest van participatie en enthousiasme voor de plannen getoond door o.a. de Fietsersbond en de Bomenridders. Eindelijk komt er een goede, grote, veilige en goed bereikbare fietsenstalling aan de zuidkant van het station, een lang gekoesterde wens. Ook is er veel aandacht voor de veiligheid in het park, een item wat hoog op het verlanglijstje staat van veel gebruikers van het park. Donkere hoekjes, matige verlichting en te smalle paden zullen straks tot het verleden behoren. Daarvoor in de plaats een fris, multifunctioneel, toekomstbestendig park met een moderne uitstraling.

Deze aanpak brengt verwijderen van groen met zich mee, logisch als de paden breder moeten worden en de zichtbaarheid vergroot. Maar er komen ook, en zelfs meer, bomen voor terug. Overigens, het aantal te kappen bomen is ongeveer 10 procent van het huidige bestand, hoezo kaalslag?

Voor ons is er nog een voorname reden om achter dit plan te blijven staan, namelijk betrouwbaarheid. De raad, het hoogste orgaan, heeft unaniem een plan aangenomen. Vervolgens zijn er afspraken gemaakt, overeenkomsten getekend enz.. Daar kun je dan niet binnen een jaar op terugkomen. Vinden we groen niet belangrijk? Jazeker, heel belangrijk zelfs. Daarom zijn we blij dat naast een deel van de onderbegroeiing er een twintigtal bomen gespaard kan blijven. De ontstane opwinding is reden om in de toekomst nog meer aandacht te besteden aan communicatie en participatie.