Motie aangenomen: Open en Transparant Dordrecht

Robert crop.jpg
Door Robert de Heer op 19 oktober 2022 om 22:10

Motie aangenomen: Open en Transparant Dordrecht

Afgelopen dinsdag was de laatste raadsvergadering voor het herfstreces. Tijdens de vergadering werd een motie in stemming gebracht die we samen met GroenLinks Dordrecht hadden opgesteld. Het ging om een motie die de wethouder oproept om Woo-verzoeken (vroeger noemden we dat Wob-verzoeken) te publiceren. We leggen het even uit.

Een Woo-verzoek kun je doen als je bepaalde stukken van de overheid wilt inzien. Bijvoorbeeld de sms’jes tussen Mark Rutte met onze burgemeester.

Er is sinds 1 mei 2022 een nieuwe wet in Nederland: Wet open overheid (Woo). Die wet verplicht gemeenten onder andere om Woo-verzoeken en documenten te publiceren op een website van de overheid die in de maak is, genaamd PLOOI. En zoals bij wel meer ICT-projecten van de overheid is dat project enorm vertraagd. Om die reden krijgen gemeenten sinds mei dit jaar uitstel van de verplichting om te publiceren.

Onze motie riep de wethouder op om ervoor te zorgen dat we niet eindeloos wachten op het PLOOI, maar gewoon zelf al die Woo-verzoeken en documenten op de eigen website publiceren.

Na een mooi rondje debat ging de motie in stemming. Iedereen mag dan op de rode of groene knop drukken. De motie werd door de hele raad aangenomen.

De motie zorgt ervoor dat de gemeente tot uiterlijk 1 december heeft om Woo-verzoeken te publiceren op de website. Een mooie volgende stap naar de transparante stad die we willen zijn. Helemaal in lijn met ons ChristenUnie-SGP Dordrecht partijprogramma.

Tot slot. Deze week werd er op de website van www.binnenlandsbestuur.nl een column geplaatst die de waarde van de motie extra onderstreept: https://www.binnenlandsbestuur.nl/juridisch/ambitieuze-wetgever-hindert-eigen-doelstellingen